Branding af Hvalsø
Idébeskrivelse: Branding af Hvalsø
Hvalsø skal have en identitet, som kan anvendes til branding og gøre byen til noget særligt. Et slogan som ”Hvalsø – den grønne port til naturen” giver gode muligheder:
• Hvalsø ligger i meget smukke og afvekslende naturområder som et godt udgangspunkt for cykel- og vandreture.
• Brandingen relaterer til Lejre Kommunes økologiske profil og kan styrke forretningslivet.
• Hvalsø har en række grønne områder, som med fordel kan udbygges og knyttes tættere sammen.
• Etablering af en naturlegeplads med digitale tilbud og f.eks. en cykeludfordringsbane kan etableres ved skolesøen til glæde for børnefamilier, for unge, for institutionerne i området, for de handlende og for byens borgere, som får noget at se på. Denne legeplads skal have en sådan karakter, at den er værd at køre efter for folk uden for Lejre Kommune.
• På sigt kan man også overveje at bruge områderne ved de to grusgrave til rekreative formål. F.eks. put & take sø, udlejning af små både, vandcykler etc. Svævebane over vand m.v.
• Nye fortællinger om naturen iværksættes: flere byer har fokus på en bestemt plante som f.eks. rosernes by Mariager og Høje Taastrup, de 1000 solsikkers by i 2014. Hvalsø kunne blive kendt som dagliljernes by. Dagliljer kaldes den ideelle staude og har mange fordele: de er smukke, de breder sig hurtigt, de findes i mange farver, og nogle er spiselige.


Kontakt
Navn: Gert Fabrin
E-mail: gertfabrin@hotmail.com
Indsendelsesdato: 12.05.2014